Aanpak wedstrijd

Als je twee weken voor de menwedstrijden  in het buurtschap Steenbergen in Zuidwolde wandelt kun je je het niet voorstellen.. Maar in tien dagen tijd vindt er een metamorfose plaats. Een twintigtal  mannen  en vrouwen zijn dan met de opbouw bezig van de marathon. Er worden meer dan 100 lange dikke palen in de grond gepoot. Hekken tussen de palen geplaatst en zo ontstaan op Steenbergen 6 hindernissen waar later 100 aanspanningen doorheen worden geloodst. Daarnaast wordt er een vaardigheidsparcour,  twee dresuurringen, een camping terrein ingericht, wasplaats voor de paarden aangelegd, water voorzieningen gemaakt, mest, afvalbakken, douches en toiletten voor de bezoekers geplaatst. Een horecatent opgetrokken, die wordt ingericht om een hapje en een drankje te nuttigen. Er worden parkeerterreinen gemaakt om de bezoekers dicht bij de wedstrijd te laten parkeren en een fietsenstallingen voor de mensen uit de buurt.
De route van de marathon wordt uitgezet, de tijdelijke verkeersborden worden geplaatst. Het strodorp begint met de standhouders z’n vorm te krijgen. De metamorfose heeft zich voltrokken en de finishing touche wordt aangebracht: het plaatsen van masten en hijsen van de sponsorvlaggen, de hindernissen versieren met de sponsorbanners! Het mooiste hippische menevenement van het Noorden staat weer!

Mocht je nog voorkeur hebben wat betreft functie dan kunnen jullie dit ook aangeven.

Wil jij graag een hippisch menevenement van heel dichtbij mee maken en je steentje bijdragen? Meld je dan aan als vrijwilliger! Wij zijn nog op zoek naar enthousiaste vrijwilligers. Heb je interesse? Stuur dan een mail aar menverenigingzuidwolde@planet.nl

Dan zijn inmiddels op vrijdagmiddag de paarden met hun bazen gearriveerd. De strijd kan beginnen. Dan komen er zomaar meer dan 100 vrijwilligers tevoorschijn. Ze zijn hindernis rechter, tijdwaarnemer, jury, veterinair, parcoursbouwer,  ringmeester, schrijfster, horeca en secretariaat medewerker,  speaker, hoefsmid,  weg- en parkeerregelaar,  enz. enz. Twee dagen lang. Het zijn deze mensen die de Menwedstrijd in Zuidwolde tot zo’n bijzonder evenement maken.
Op zondagavond brengen de menners hun viervoeters weer naar huis en beginnen de heren en dames van de organisatie  met opruimen van die hekken, palen, balken, geluid, water- en elektravoorzieningen, ……..
Twee dagen later heeft alles weer z’n plek, om zich weer op het volgend jaar te verheugen. En in het buurtschap Steenbergen heerst weer een serene rust.